Типова освітня програма початкової освіти Б. Шиян
Навчальна програма з основ здоров'я 1-4 клНавчальна програма з образотворчого мистецтва 1-4 кл
Навчальна програма з трудового навчання 1-4 кл
Навчальна програма з природознавства 1-4 кл
Орієнтовані вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
Методичні рекомендації щодо викладання у початковій школі у 2016/2017 н.р.
щодо заповнення Класного журналу для 1-4 класів
загальноосвітніх
навчальних закладів
Методичні
рекомендації розроблено відповідно до окремих положень Інструкції щодо
заповнення Класного журналу для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
(далі Інструкція), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від
08.04.2015 № 412 та зареєстрованої в
Міністерстві юстиції України 27 квітня 2015 р. за № 472/26917.
Усі
загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форми власності мають
дотримуватися зазначених в Інструкції вимог щодо заповнення Класного журналу
(далі-журнал) для початкової школи.
Відповідно до пункту Інструкції перелік навчальних предметів
інваріантної та варіативної складових
здійснюється відповідно до робочого
навчального плану. Якщо для вивчення окремих предметів клас ділиться на
групи, то для кожної з них у журналі відводять окремі сторінки і після назви
предмета у дужках записують номер групи (І група; ІІ група). Дана вимога
стосується й уроків навчання грамоти. Зауважимо, що навчання грамоти (читання і
письма), як один навчальний предмет у кожній групі проводить один учитель (таблиця
1).
Таблиця 1.
Перелік навчальних
предметів для запису назв у класному журналі
Клас
|
Назва предмета інваріантної
складової навчального плану
|
Особливості запису
|
1
|
Навчання грамоти (мова навчання: українська, мови
національних меншин)
|
Зазначається мова навчання. На читання і письмо
окремі сторінки не відводяться. Якщо клас поділяється на групи, у дужках
записується номер групи
|
1-4
|
Українська мова
|
Зазначається у школах з навчанням мовами національних
меншин. Якщо клас поділяється на групи, у дужках записується номер групи
|
2-4
|
Мова навчання (у ЗНЗ з іншими мовами навчання)
|
Зазначається мова навчання. Якщо клас поділяється на
групи, у дужках записується номер групи
|
2-4
|
Літературне читання
|
У дужках вказується мова для шкіл з навчанням мовами
національних меншин.
|
1-4
|
Іноземна мова
(у тому числі мова національних меншин, що
вивчається як предмет)
|
У дужках вказується
мова. Якщо клас поділяється на групи, у дужках записується номер групи
|
1-4
|
Математика
|
|
1-4
|
Природознавство
|
|
3-4
|
Я у світі
|
|
1-4
|
Музичне мистецтво
|
|
1-4
|
Образотворче мистецтво
|
|
1-4
|
Трудове навчання
|
|
2-4
|
Інформатика
|
Якщо клас поділяється на групи, у дужках записується
номер групи
|
1-4
|
Фізична культура
|
|
1-4
|
Основи здоров’я
|
|
Назва предмета варіативної складової навчального
плану
|
||
1-4
|
Вказується назва обраного курсу
|
У дужках зазначається: варіативна складова
|
1-4
|
Облік проведення навчальних екскурсій ………………………………….
|
Зазначається
зміст, форма організації (екскурсія, проект тощо), дата і кількість годин
проведення навчальних екскурсій, навчальної практики
|
На виконання пункту 36 Інструкції
подається (таблиця 2) орієнтовний розподіл кількості сторінок для навчальних предметів
інваріантної та варіативної складових
робочого навчального плану
загальноосвітнього навчального закладу (з урахуванням окремих сторінок для
кожної групи при вивченні окремих предметів, якщо клас поділяється на групи).
Таблиця 2
Орієнтовний розподіл сторінок у класному
журналі для навчальних предметів інваріантної складової навчального плану
Клас
|
Навчальні предмети
|
Кількість годин
|
Орієнтовна кількість сторінок у
журналі
|
1
|
Навчання
грамоти
|
7
|
16
розворотів
|
2–4
|
Українська
мова
|
4/3 та
|
11 розворотів
|
1-4
|
Українська
мова (у ЗНЗ з
іншими мовами навчання)
|
3/4
|
8-9
розворотів
|
2–4
|
Літературне
читання
|
3/4
|
11
розворотів
|
2–4
|
Іноземна
мова
|
2
|
6 розворотів
|
1–4
|
Математика
|
4
|
9 розворотів
|
1–4
|
Природознавство
|
2
|
6 розворотів
|
3–4
|
Я у світі
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
1–4
|
Музичне мистецтво
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
1–4
|
Образотворче
мистецтво
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
1–4
|
Мистецтво
|
2
|
6 розворотів
(12 сторінок)
|
1–4
|
Трудове
навчання:
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
2-4
|
Інформатика
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
1–4
|
Фізична
культура
|
3
|
9 розворотів
|
1–4
|
Основи
здоров’я
|
1
|
3 розвороти
(6 сторінок)
|
Відповідно до пункту 11 Інструкції щодо відвідування занять, учитель відмічає
кількість уроків (годин), пропущених кожним учнем і несе відповідальність за
достовірність цієї інформації.
Фіксація навчальних досягнень учнів у
журналі здійснюється відповідно до Орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із
базових дисциплін у системі загальної середньої освіти (наказ МОН України від
21.08.2013 № 1222) та Інструктивно-методичних матеріалів щодо контролю та
оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх
навчальних закладів (лист МОН України від 28.01.2014 №1/9-74).
Навчальна діяльність учнів під час навчальних екскурсій, передбачених
календарно-тематичним планом, інших форм організації навчання (проектів, дослідів
тощо), що фіксуються на сторінках журналу, відведених на відповідний
предмет,
оцінюється згідно з критеріями оцінювання.
Відповідно до пункту 17 усі бали, які виставляються
учителем до журналу, дублюються у
щоденники учнів або повідомляються батькам у інший спосіб (через СМС,
індивідуальний доступ до сторінки учня на сайті школи тощо) того самого дня.
Згідно:
з пунктом 21 результати контрольних робіт, що
проводились за розпорядженням директора навчального закладу чи органу
управління освіти під час інспектування навчального закладу можуть ураховуватися при виставленні
підсумкових балів за семестр, проте вони не є визначальними.
У випадках, коли перевірку здійснює не вчитель даного
класу (перевіряюча особа, що має на це право), то результати оцінювання такої
роботи не впливають на підсумковий бал.
На виконання пункту 23 кількість тематичних блоків для
оцінювання визначається учителем залежно від кількості годин на тиждень та
логічної завершеності теми (орієнтовно: 1 год – 2 тематичних оцінювання за
семестр, 2-3 год – 3-4 тематичних оцінювання, 4 год – 4-5 тематичних оцінювання
тощо).
Тематичний бал виставляється з урахуванням балів усіх поточних та
перевірних робіт із певної теми (підтеми) і записується у колонці журналу без
дати з позначкою: Тема.
Згідно з пунктом 24 бал за семестр виводиться на основі тематичних балів з урахуванням
динаміки рівня навчальних досягнень учня (учениці) і виставляється у колонці
журналу з позначкою: І семестр (ІІ семестр) не пізніше ніж за 3 дні до
кінця певного семестру.
Семестрова контрольна робота як окремий вид підсумкової роботи не проводиться.
Відповідно до пункту 25 у 4
класах загальноосвітніх навчальних закладів підсумкові контрольні роботи з
української мови (мови навчання), літературного читання та математики як форми
державної підсумкової атестації мають певні особливості фіксації результатів у
журналі. На правій сторінці журналу у розділі «Тема» здійснюється запис
«Державна підсумкова атестація».
Бали, одержані учнями за
підсумкову контрольну роботу з предметів, які підлягають державній підсумковій
атестації виставляються
у журналі в окремій колонці з
написом ДПА без
зазначення дати після колонки з балами за рік.
У разі, коли учень (учениця) звільнений (-а) від ДПА
за рішенням педагогічної ради, у журналі у цій колонці робиться запис: зв.
У випадках, якщо учень (учениця), який був з певних
причин відсутній на підсумковій контрольній роботі рішенням
педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу та відповідним наказом
керівника навчального закладу їм надається право пройти атестацію в інший час і у журналі у відповідних колонках виставляється бал
за ДПА.
Оцінки за атестацію заносяться до
Протоколу державної підсумкової атестації та відповідної шкільної документації
(класних журналів, особових справ учнів (вихованців)), виставляються у табель
навчальних досягнень (після закінчення початкової школи).
Проводити додаткові перевірні роботи в усній чи письмовій формах з метою
виставлення бала за державну підсумкову атестацію учнів початкової школи
недоцільно.
Відповідно до пункту 27 річний бал виставляється на основі
семестрових балів з урахуванням динаміки рівня навчальних досягнень учня
(учениці) і результатів підсумкової контрольної роботи, як правило, не пізніше ніж за 3 дні до закінчення навчального
року. Бали, виставлені за ДПА не враховуються при
виставленні річних балів.
Річний бал є підсумковим. Окрема
колонка для підсумкового бала не відводиться.
Корегуючий бал за всі види
оцінювання не виставляється.
Річні та семестрові бали, виставлені учителем у журнал
заносять до табелів школярів (для учнів 2-4 кл.).
Відповідно до пункту 38
Інструкції запис домашніх завдань рекомендується здійснювати таким чином: с. 10-12, прочитати і переказати
оповідання; с.
27-29, вивчити напам'ять вірш,
дібрати два прислів'я; с. 29 повторити правило; с. 30, виконати № 64; с.
67, виконати на вибір: І – № 124
різними способами, ІІ – № 125 тощо.
Домашнє завдання не задається і відповідно не
фіксується у журналі у 1 класах з
усіх предметів навчального плану; у 2-4 класах з таких предметів інваріантної
складової навчального плану: інформатика, основи здоров’я, фізична культура,
образотворче мистецтво, музичне мистецтво, мистецтво і всіх предметів
варіативної складової, а також з усіх предметів на вихідні (з п’ятниці на
понеділок), святкові та канікулярні дні).
ІНСТРУКЦІЯ
щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
1. Цією Інструкцією визначаються вимоги до
заповнення Класного журналу для 1-4-х класів
загальноосвітніх навчальних закладів (далі - журнал), форма якого наведена в додатку
до цієї Інструкції.
3. Усі записи в журналі ведуться державною мовою.
Допускається запис тем уроків (екскурсій, проектів тощо) і частково домашнього
завдання (назва тексту тощо) на правій сторінці журналу мовою навчального
предмета (іноземною, національної меншини).
4. Записи на всіх сторінках журналу (у тому числі тих,
що заповнюють вчителі, які викладають окремі предмети) упродовж навчального
року ведуться пастою (чорнилом) одного кольору.
5. Усі записи ведуться чітко і розбірливо. Виправлення
з використанням гумки чи коректора не допускаються. Помилковий запис акуратно
закреслюється (однією прямою лінією, якщо це слово, і похилою з правого
верхнього кута до нижнього лівого у клітинці з балами) і поряд (у цій же
клітинці або рядку) пишеться правильний. Виправлення бала, відмітки про
успішність, назви теми засвідчується підписом керівника загальноосвітнього
навчального закладу і скріплюється печаткою загальноосвітнього навчального
закладу (за наявності) внизу сторінки журналу.
6. Усі записи в журналі, необхідні на початок
навчального року, здійснюються класним керівником упродовж 5 робочих днів після
одержання журналу.
7. Позначення класу на титульній сторінці журналу
здійснюється арабськими цифрами. Для позначення паралельних класів використовують
прописні літери українського алфавіту (без лапок). Букви можна обирати не
обов’язково за алфавітом (наприклад, 1-А, 1-Б або 1-М (музичний) тощо).
8. Запис переліку навчальних предметів інваріантної та
варіативної складових відповідно до робочого навчального плану здійснюється на
третій сторінці журналу. Назви освітніх галузей не зазначаються.
9. Якщо для вивчення окремих навчальних предметів клас
ділиться на групи, то для кожної з них у журналі відводять окремі сторінки.
10. Облік годин на вивчення навчальних предметів
інваріантної складової робочого навчального плану здійснюють на окремих
сторінках журналу, відведених для цього предмета.
У разі якщо загальна кількість годин з навчального
предмета складається з годин інваріантної та варіативної складових, усі записи
в журналі ведуться на сторінках, відведених для цього предмета.
Облік вивчення предметів варіативної складової (курсів
за вибором) здійснюють на окремих сторінках журналу.
Облік годин індивідуальних та групових занять
здійснюють на окремих сторінках журналу, де записують прізвища й імена всіх
учнів класу, присутність їх на занятті позначається знаком «+». Назва
навчального предмета, з якого було проведено заняття, вказується у графі
«Завдання додому».
11. У розділі І «Облік відвідування (пропуск занять)»
класний керівник щодня відмічає кількість уроків (годин), пропущених кожним
учнем (ученицею). Запис робиться у вигляді дробу, чисельник якого вказує на
причину відсутності («хв.» - через хворобу, «пп» - поважні причини - за
письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, «бп» - без поважних
причин), а знаменник - кількість пропущених уроків (годин) («хв/5», «пп/4»,
«бп/5»).
Якщо учень (учениця) певний час перебував (перебувала)
у санаторно-курортному закладі, то навпроти його (її) прізвища зазначається
«Санаторій. Наказ від ___№___». Водночас в розділі ІІ «Облік навчальних
досягнень учнів» навпроти його (її) прізвища на цей період зазначається
«Санаторій». При цьому запис не має виходити за межі клітинок із датами, що
відповідають цьому терміну.
Наприкінці кожного семестру та навчального року
обчислюється і записується загальна кількість пропущених кожним учнем
(ученицею) уроків (годин) - усього, через хворобу, через поважні причини і без
поважних причин.
Відсутність учнів, які навчаються за індивідуальною
формою навчання, протягом усього навчального року або на певний період
(наприклад, на час медичного лікування) у журналі не фіксується. Навпроти
прізвища цього учня (учениці) запис робиться один раз «Інд. форма навчання.
Наказ від___ №___». При цьому запис не має виходити за межі клітинок із датами,
що відповідають терміну індивідуальної форми навчання.
12. У розділі ІІ «Облік навчальних досягнень учнів»
класний керівник записує прізвища та імена учнів в алфавітному порядку без скорочень
(у разі збігу прізвища та імені додається запис по батькові),
назви навчальних предметів, прізвища, імена та по батькові вчителів, які їх
викладають, і систематично протягом року вносить до цього розділу відповідні
записи, пов’язані з прибуттям або вибуттям учнів.
Прізвища та імена учнів, які навчаються за
індивідуальною формою навчання (крім учнів, для яких індивідуальне навчання
організовано з причини кількості учнів менше 5-ти осіб), записують в журналі
відповідно до наказу по загальноосвітньому навчальному закладу (на сторінках
усіх розділів журналу) з поміткою «Індивідуальне навчання». Облік виконання
програм індивідуального навчання для цих учнів ведеться в окремому журналі.
Прізвища та імена учнів, які прибувають у клас посеред
навчального року, записують наприкінці списку. Така їх позиція у списку
залишається до завершення ведення сторінки. На наступних сторінках усі прізвища
записують в алфавітному порядку.
Якщо учні вибувають із класу протягом навчального
року, то навпроти їхніх прізвищ на сторінках з усіх предметів робиться запис:
«Вибув/вибула». На наступних сторінках журналу прізвище цього учня (учениці) не
записується.
13. На лівій сторінці розгорнутого журналу в розділі
ІІ «Облік навчальних досягнень учнів» учитель веде щоденний облік навчальних
досягнень (із предметів, оцінювання яких здійснюється у балах) та відвідування
учнями занять із навчального предмета, який він викладає. Відсутність учня
(учениці) на уроці зазначається у журналі під відповідною датою буквою «н».
У графі «Місяць і число» у день проведення уроку
(екскурсії, передбаченої календарно-тематичним плануванням із певного предмета,
контрольної роботи, практикуму, досліду тощо) проставляється дата проведення.
Дата записується дробом, чисельник якого є числом, а знаменник - порядковим
номером місяця у році. Наприклад, 04/09. Заздалегідь дати не записуються.
у 24-му класах - із предметів інваріантної складової:
«Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого
курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура»;
Наприкінці семестрів та навчального року з навчальних
предметів, з яких оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально,
у журналі у графах «І семестр», «ІІ семестр», «Рік» записується «Зар.»
(зараховано). Окремі види перевірок у разі вербального оцінювання (за ведення
зошита, діалог, диктант тощо) у журналі словом «Зар.» не фіксують.
У випадках, коли учні звільнені за станом здоров’я від
занять із фізичної культури, наприкінці семестрів та навчального року робиться
запис «Зв.» (звільнений (а)).
У разі неатестації учня (учениці) через пропуски
половини або більшості уроків із навчальних предметів, які оцінюються
вербально, робиться запис «Не зар.» (не зараховано). З навчального предмета
(предметів), з якого учень (учениця) не атестований, готується завдання на
літні канікули за індивідуальною програмою, виконання якої перевіряється перед
початком нового навчального року. За результатами перевірки, орієнтовно до 05
вересня включно, у журналі робиться повторний запис про рішення педагогічної
ради.
15. Навчальна діяльність учнів під час екскурсій, не
передбачених навчальними програмами з певних предметів, та тих, які проводяться
наприкінці навчального року (що записуються в журналі у розділі ІІІ «Облік
проведення навчальних екскурсій»), не оцінюється і балами в журналі не
фіксується.
16. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється
за 12бальною шкалою і фіксується у журналі у 2-4-му класах із таких навчальних
предметів інваріантної складової: «Українська мова», мова і читання
національної меншини (де зазначається відповідна мова), «Літературне читання»,
«Іноземна мова», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Трудове
навчання».
17. Учитель фіксує у журналі результати оцінювання
усних робіт (опитувань) у день, коли відбувалось оцінювання, письмових робіт -
з метою надання часу для їх перевірки - у день, коли проводиться наступний з
цього предмета урок, але під датою, коли виконувалась робота.
18. У журналі балами фіксуються такі види контролю: у
2-4-му класах - поточний, періодичний, а також виводяться тематичні,
семестрові, річні бали; у 4-му класі - результати державної підсумкової
атестації з предметів, із яких проводилась атестація.
У разі неатестації учня (учениці) за тему, семестр,
рік робиться відповідний запис «н/а» (неатестований / неатестована).
Неатестація учня (учениці) за тему не впливає на семестровий та річний бал,
якщо наступні теми ним (нею) засвоєні. Неатестація учня (учениці) за І семестр
не впливає на оцінку за ІІ семестр та річний бал, якщо програма ІІ семестру
засвоєна.
У разі неатестації учня (учениці) з навчального
предмета (який оцінюється балами) за ІІ семестр та рік для нього готується
завдання на літні канікули за індивідуальною програмою, виконання якого
перевіряється до початку нового навчального року. За результатами перевірки,
орієнтовно до 05 вересня включно, у журналі робиться повторний запис про
рішення педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу.
19. На кожний вид робіт із періодичного контролю, що
триває не весь урок, або займає певний час на кількох уроках, чи охоплює
діяльність учнів протягом певного періоду, у журналі відводиться окрема колонка
з відповідним записом (наприклад «Діалог», «Зошит»).
Колонки для фіксації результатів оцінювання ведення
зошитів відводять наприкінці кожного місяця (з предметів «Я у світі» і
«Природознавство», у разі якщо ці зошити ведуться, - наприкінці семестрів). У
1-му класі (та у І семестрі 2-го класу за рішенням педагогічної ради)
результати перевірки зошитів у журналі не фіксуються.
На правій сторінці журналу одночасно із записом теми
уроку зазначаються відповідні види перевірок у ті дні, коли вони проводилися.
Результати періодичного контролю, що проводиться
фронтально, записують на лівій сторінці журналу під датою, а вид перевірної
роботи (аудіювання, диктант, списування, письмовий переказ, письмовий твір,
мовна тема тощо) зазначають у верхній частині відповідної колонки.
Навчальна діяльність учнів, що організовується на
уроці після проведення фронтальної перевірки, яка триває частину уроку
(наприклад, аудіювання), не оцінюється і балами в журналі не фіксується.
У випадках, коли одну роботу оцінюють за двома
критеріями, один із балів записують під датою, а інший бал поруч, в окремій
колонці, без зазначення дати. Вид перевірної роботи («списування (грамотність)»
і «списування (графічні навички»)) зазначають у верхній частині відповідної
колонки.
Усі записи робляться у називному відмінку (наприклад:
«Читання», «Діалог»). Допускається скорочення назв за правилами скорочення слів
української мови, але читатися вони мають однозначно (наприклад «Усн. перек.»).
20. Бали, записані учителем у журналі, мають
відповідати балам, виставленим у зошитах для контрольних робіт, що їх вчитель
має зберігати до кінця навчального року. Для цих робіт ведуться окремі зошити.
21. Підсумкові контрольні роботи з навчальних
предметів, що можуть проводитися відповідно до розпорядження керівника
навчального закладу чи органу управління освітою під час інспектування
навчального закладу, фіксуються у журналі під датою фактичного дня проведення з
наступним коригуванням календарно-тематичного плану.
22. Відсутність учня (учениці) під час написання
контрольної роботи (диктанту, мовної теми, письмового переказу тощо)
зазначається у журналі під датою виконання роботи буквою «н». У цьому випадку
оцінювання навчальних досягнень учня (учениці) за тему учитель визначає за
поточними балами.
23. Тематичний бал виставляється після опрацювання
програмової теми (кількох підтем однієї великої теми, кількох невеличких тем,
розділу підручника).
24. Бал за семестр виставляється у колонці журналу з
позначкою «І семестр» («ІІ семестр») не пізніше ніж за 3 дні до кінця певного
семестру.
25. У 4 - х класах бали, одержані учнями за державну
підсумкову атестацію у формі підсумкової контрольної роботи, виставляються на
правій сторінці журналу у розділі «Тема», де здійснюється запис «Державна
підсумкова атестація».
26. У разі коли учень (учениця) звільнений (звільнена)
від державної підсумкової атестації за рішенням педагогічної ради
загальноосвітнього навчального закладу у журналі у цій колонці робиться запис
«зв.».
27. Річний бал виставляється у колонці журналу з
позначкою «Рік». Окрема колонка для підсумкового бала не відводиться.
28. У розділі ІІІ «Облік проведення навчальних
екскурсій» учитель записує дату, зміст і кількість годин проведення навчальних
екскурсій, що не передбачені навчальними програмами з певних предметів і
проводяться наприкінці або упродовж навчального року.
Навчальні екскурсії з окремих предметів, передбачені
календарно-тематичним планом, записуються на сторінках журналу, відведених для
відповідного предмета.
29. У розділі ІV «Зведений облік навчальних досягнень
учнів» журналу у 1-3-му класах заповнюються рядки: «І семестр», «ІІ семестр»,
«Рік», у 4-му класі - 4 рядки: «І семестр», «ІІ семестр», «Рік», «Державна
підсумкова атестація».
«Дано завдання на літні канікули з ________(назва
предмета) за індивідуальною формою навчання (протокол від ________№__)».
«Переведено до іншої школи (класу)» - указати назву
загальноосвітнього навчального закладу (наказ від ________№__);
«Перебував (перебувала) на лікуванні у санаторії чи у
санаторній школі (наказ по загальноосвітньому навчальному закладу від
_________№__)»;
30. Графи розділу V «Загальні відомості про учнів»
журналу заповнює класний керівник, який уносить відповідні записи у зв'язку з
прибуттям або вибуттям учнів.
Зміни в обліковому складі учнів у журналі фіксуються
після відповідного наказу по загальноосвітньому навчальному закладу із записом
«Вибув/вибула (куди?), наказ від _______№___».
Прізвища учнів, які прибули впродовж навчального року,
записуються наприкінці списку з позначкою «Прибув/прибула з «__»______, наказ
від _______№__».
31. У розділі V «Загальні відомості про учнів»
номер особової справи записується через дріб, де чисельник - велика літера, а
знаменник - порядковий номер запису прізвища учня (учениці) в алфавітній книзі
(А/45).
Прізвища, імена та по батькові учня, батьків або осіб,
які їх замінюють, записуються у відповідних колонках повністю без скорочень.
якщо один із батьків не бере участі у вихованні
дитини, але водночас не позбавлений батьківських прав (за згодою).
Записуються місце проживання (включає в себе постійне
або тимчасове місце проживання дитини) і контактні номери телефонів батьків або
осіб, які їх замінюють.
32. У розділі VI «Листок здоров’я» медичний працівник
загальноосвітнього навчального закладу фіксує інформацію про групу здоров’я
кожного учня. Ця сторінка підписується медичним працівником загальноосвітнього
навчального закладу, класним керівником і керівником загальноосвітнього
навчального закладу.
33. Перший запис у розділі VII «Зведена таблиця руху
учнів класу» робиться на початку вересня (орієнтовно до 05 вересня) у графі «На
початок семестру (року)». Наступний запис про кількість учнів, які прибули або
вибули, та про кількість учнів станом на перший день ІІ семестру робиться у
перший день навчання (у графах «Прибув/прибула», «Вибув/вибула», «На кінець І
семестру» і «На початок ІІ семестру»). Останній запис робиться в останній день навчального
року.
34. У розділі VIII фіксується проведення бесід з
безпеки життєдіяльності та вступного інструктажу (облік виховних заходів (у
тому числі виховних годин, годин спілкування тощо) у журналі не ведеться).
35. Контроль за дотриманням вимог до ведення журналу
щокварталу здійснює керівник загальноосвітнього навчального закладу та його
заступник з навчально-виховної роботи.
Перевіряти ведення журналу також може особа, яка має
право інспектувати загальноосвітній навчальний заклад.
Якщо до ведення журналу немає зауважень, зазначається
«Журнал перевірено»; записуються дата, прізвище, ініціали та підпис особи, яка
здійснювала перевірку.
Якщо до ведення журналу є зауваження, то особа, яка
перевіряє, у розділі ІХ «Зауваження до ведення журналу» стисло фіксує
зауваження та пропозиції щодо поліпшення ведення записів у журналі учителем,
записує дату, прізвище та ініціали і ставить підпис.
У графі «Відмітки про виконання» вчитель щодо
зауважень та пропозицій у триденний термін робить помітку «Виконано» або «Взято
до відома», записує дату, своє прізвище та ініціали і ставить підпис.
36. Розподіл кількості сторінок для навчальних
предметів інваріантної та варіативної складових робочого навчального плану
загальноосвітнього навчального закладу (з урахуванням окремих сторінок для
кожної групи при вивченні окремих предметів, якщо клас поділяється на групи)
здійснює класний керівник і погоджує із заступником керівника з
навчально-виховної роботи.
37. На правій сторінці розгорнутого журналу у день
проведення уроку (екскурсії, контрольної, практичної роботи тощо) відповідно до
календарного планування записуються дата проведення і його тема. Заздалегідь
дати й тема уроку не записуються.
Після написання контрольних робіт у журналі фіксується
проведення аналізу результатів контрольних робіт, повторення, узагальнення з
теми з відповідним записом «Аналіз контрольної роботи», «Узагальнення
(повторення) з теми» тощо.
У разі проведення бінарних уроків (два уроки поспіль з
одного або різних предметів) дата і тема кожного з них записуються окремо.
У разі проведення інтегрованих уроків дата і тема
кожного з них записуються на сторінці одного з навчальних предметів за вибором
учителя.
Якщо заняття проводиться не у формі уроку, то у
журналі вказується обрана організаційна форма (наприклад: «Екскурсія до
бібліотеки»; «Проект «Зростаємо разом із книгою», «Практична робота
«Висаджування квітів» тощо).
38. У графі «Завдання додому» стисло записуються зміст
(сторінки підручника, номери задач тощо) і спосіб виконання завдання (вивчити
напам'ять, повторити, розв’язати тощо).
Початкова
школа
У
2015/2016 навчальному році початкова школа повністю переходить на нові
навчальні програми, відповідно четвертокласники продовжують навчання і за
новими предметами, такими як: «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика». У
разі, якщо з фінансових причин підручники не будуть доставлені до початку
навчального року, пропонуємо в навчально-виховному процесі використовувати по
можливості підручники 2004 року, робочі зошити (за згодою батьків) та додаткові
дидактичні посібники.
Українська
мова
Основною метою навчання учнів 4
класу української мови є продовження формування складників комунікативної
компетентності, зокрема: здатності сприймати і розуміти почуту і прочитану
інформацію, спілкуватися з людьми різного віку і статусу, висловлювати і
доводити власні думки в усній і письмовій формах.
Реалізація зазначеної мети
здійснюється за змістовими лініями – мовленнєвою, мовною, соціокультурною і
діяльнісною.
Мовленнєва лінія спрямована на вдосконалення
аудіативних умінь, розвиток діалогічного та усного і писемного монологічного
мовлення.
У процесі вдосконалення
аудіативних умінь слід концентрувати увагу на розумінні учнями теми і мети
прослуханого тексту, на здатності встановлювати причиново-наслідкові зв’язки,
розуміти значення образних висловів, висловлювати власні думки з приводу
почутого.
Під час розвитку діалогічного
мовлення необхідно формувати такі якості як толерантність, доброзичливість,
повагу до співрозмовника, уміння доводити свою думку, переконувати.
Особливу увагу в 4 класі слід
приділяти розвитку писемного мовлення школярів, оскільки випускники початкової
школи повинні вміти писати переказ тексту обсягом 70-100 слів і тексти різних
типів (розповіді, описи, міркування) обсягом 60-80 слів. Для формування цих
умінь призначені уроки розвитку зв’язного мовлення.
Учні 4 класу також мають бути
здатні написати тексти практичного призначення – записку, запрошення,
привітання, листа, замітку до стінгазети.
Реалізація мовної лінії передбачає формування орфографічних і пунктуаційних умінь
на основі необхідних теоретичних знань з мови. Зокрема, у 4 класі учні повинні поглибити
знання про текст, речення, іменник, прикметник, дієслово, одержати уявлення про
числівник, займенник, прислівник, засвоїти такі правила правопису, як:
відмінкові закінчення іменників і прикметників; правопис іменників, у яких при
змінюванні відбувається чергування приголосних [г],
[к], [х] із [з´], [ц´], [с´] та голосних [і] з [е], [о]; особові
закінчення дієслів; правопис найуживаніших числівників, прислівників.
Звертаємо
увагу, що в новій редакції програми з української мови вилучено такі теми, як: складне речення, правопис іменників жіночого роду
з основою на приголосний в орудному відмінку однини, І і ІІ
дієвідміни дієслова, особові закінчення дієслів І і ІІ дієвідмін.
Вивчення
мовних знань і розвиток мовленнєвих умінь здійснюється на матеріалі текстів,
які повинні мати пізнавальний, розвивальний і виховний потенціал. Тематику цих
текстів визначено соціокультурною
змістовою лінією, їі можна реалізувати через словникові диктанти, творчі
роботи дібрані самим вчителем.
У
процесі реалізації діяльнісної змістової
лінії продовжується формування в четвертокласників ключової компетентності
уміння вчитися. Особливу увагу слід приділяти розвитку в учнів умінь
взаємодіяти з іншими учасниками навчального процесу, користуватися довідниковою
літературою, узагальнювати, робити висновки, творчо застосовувати знання й
уміння в нових ситуаціях, здійснювати самоперевірку, оцінювання результатів
навчання і рефлексію.
Літературне читання
На уроки літературного читання
програмою визначено 121 годину: у першому семестрі - 57 годин ( 3 години на
тиждень), у другому семестрі - 64 години (4 години на тиждень). Один раз на два
тижні проводиться урок позакласного читання чи бібліотечне заняття.
Коло читання, як зазначається в
програмі, у 4 класі розширюється і систематизується шляхом упорядкування й
узагальнення знань про раніше відомі жанри (прислів’я, приказки, лічилки,
загадки, скоромовки, усмішки, казки (про тварин, чарівні), легенди, народні
пісні, поезію, байки, п’єси, оповідання, повісті, повісті-казки,
науково-художні, науково-популярні твори) і авторів; ознайомлення з новими
жанрами (міфи про створення світу і людей, притчі), видом казок (соціально-побутові)
й історичними оповіданнями та залучення
нових імен.
Твори різних жанрів і різної
тематики виховують любов і пошану до рідної землі, мови, традицій українського
та інших народів, утверджують людяність,
честь, дружбу, працелюбність тощо.
Зазначимо, що в програмі (с. 73)
перелік творів, визначених змістовою лінією «Коло читання» по класах, є рекомендованим.
У 4 класі провідне місце у
сприйманні й засвоєнні навчального матеріалу належить читанню мовчки. У роботі
з текстом збільшується питома вага вправ і завдань на розвиток смислової
сторони читання.
У змістовій лінії «Формування і
розвиток навички читання» визначаються
особливості роботи над формуванням повноцінної навички читання вголос (читання
правильне, усвідомлене, виразне, у темпі, визначеному програмою, та мовчки у
темпі не нижчому 110 слів за хвилину. Зростає рівень самостійності учнів у виборі
та правильному застосуванні засобів інтонаційної виразності під час читання
вголос творів різних жанрів.
У наступних лініях програми
визначено зміст роботи над навчанням учнів усвідомлено сприймати художній твір
з урахуванням його жанрових особливостей, формуванням уваги у дітей до засобів
створення художніх образів (епітетів, порівнянь, метафор, повторів, гіпербол),
емоційно-оцінного ставлення до прочитаного, загальнонавчальних умінь і навичок.
Звертається увага на виявлення авторської позиції щодо зображеного, самовираження
дітей через творчу діяльність у зв’язку з прочитаним і самостійний вибір,
читання й усвідомлення дитячої книжки.
Математика
Навчання математики
в 4 класі розпочинається розділом «Узагальнення й
систематизація навчального матеріалу за 3 клас». Його метою є актуалізація
знань і вмінь учнів, пов’язаних із нумерацією трицифрових
чисел, узагальнення усних прийомів обчислення (якщо міститься один і більше
переходів через розряд, то доцільним є застосування письмового прийому
додавання і віднімання). Окремими питаннями розділу є
- дослідження залежності результатів арифметичних дій
від зміни одного з компонентів, що є підґрунтям прийому округлення;
-
систематизація знань учнів про ділення з остачею та відповідних умінь, що є
підготовкою до ознайомлення з письмовим діленням.
Наступний розділ програми - «Письмові прийоми множення
та ділення». Важливо досягти вимоги програми щодо застосування учнями алгоритму
письмового множення на двоцифрове число, що надасть можливість перенести
відомий спосіб дії на випадки множення багатоцифрових чисел на одноцифрове. Під
час ознайомлення з алгоритмом письмового ділення варто зважати, що ця дія є
складною за своєю структурою, тому на перших етапах не варто вимагати від учнів
розгорнутого пояснення алгоритму.
Центральним розділом є «Нумерація багатоцифрових
чисел», для засвоєння якого доцільно використовувати
таблиці розрядів і класів. Учні мають не лише визначати розрядний склад числа,
а й подавати число у вигляді суми чисел першого і другого класів, що підготує
їх до виконання оберненої дії - заміни суми розрядних доданків (або суми чисел
першого і другого класів) багатоцифровим числом. Певну увагу слід приділити
також утворенню багатоцифрових чисел загальним способом – прилічуванням одиниці
до попереднього числа та відлічуванням одиниці від наступного числа.
Важливим питанням нумерації є визначення загальної
кількості одиниць певного розряду. У концентрі «Тисяча» учні визначали
кількість десятків і сотень у числі, «прикриваючи» справа в записі числа
відповідну кількість цифр. За аналогією можна познайомити і зі способом
визначення загальної кількості тисяч, десятків тисяч, сотень тисяч в
багатоцифровому числі. Така робота є підґрунтям до усних обчислень на основі
нумерації багатоцифрових чисел. У концентрі «Багатоцифрові числа»
передбачається розвиток уміння виконувати письмове додавання і віднімання
багатоцифрових чисел до рівня навички, для цього доцільно перенести відомий
учням із 3-го класу спосіб дії на випадки обчислення з
багатоцифровими числами. Відомі письмові прийоми множення та ділення теж
доцільно перенести в нову ситуацію - на випадки множення та ділення
багатоцифрових чисел, спочатку на одноцифрове, а потім на двоцифрове число.
Розділ змістової лінії «Числа. Дії з числами» -
«Дроби» вивчається на наочній основі, з постійним поясненням значення
знаменника і чисельника. Порівняння дробів із рівними знаменниками спочатку відбувається на наочній основі, а потім
у результаті індуктивного узагальнення формулюється правило. З метою введення
правил знаходження дробу від числа (числа за величиною його дробу) доцільно
спочатку актуалізувати правило знаходження частини від числа (числа за
величиною його частини).
Розширення геометричної компетенції в 4-му класі
відбувається за рахунок ознайомлення учнів із видами кутів.
Змістова лінія «Математичні вирази. Рівності.
Нерівності» зазнала найбільше змін. З програми вилучено рівняння, у яких один
із компонентів поданий виразом зі змінною, а також ознайомлення учнів з
алгебраїчним методом розв’язування складених задач. Але для реалізації
наступності між початкової та основною школою вчитель може розглядати ці
питання разом із учнями, які прагнуть працювати на високому щаблі складності.
Змістова лінія програми «Величини» реалізується під
час вивчення нумерації чисел шляхом узагальнення і систематизації знань учнів
одиниць вимірювання довжини, маси, часу, вартості. Під час вивчення
арифметичних дій дітей вчать виконувати додавання і віднімання простих та
складених іменованих чисел, множити та ділити іменовані числа на одноцифрове
число, ділити іменоване число на іменоване.
У 4-му класі учні ознайомлюються з новою величиною –
швидкістю руху тіла при рівномірному прямолінійному русі, з одиницями
швидкості, правилом та формулою знаходження швидкості. Увагу учнів звертають на
те, що процес руху тіла описує трійка взаємопов’язаних величин: подоланий шлях,
швидкість і час; подоланий шлях є загальною величиною, швидкість – це величина
одиниці виміру. Під час розв’язування простих задач на підставі застосування
залежності значення добутку від зміни одного з множників можна дослідити
залежність подоланого шляху від зміни швидкості руху при сталому часі або від
зміни часу руху при сталій швидкості.
Ще однією новою величиною, з якою знайомляться учні
4-го класу, є площа фігури. Важливим етапом вивчення цієї теми є засвоєння
правила знаходження площі прямокутника та відповідної формули. Правило
вводиться на практичній основі шляхом розбиття прямокутника на квадратні
сантиметри і дослідження способів обчислення кількості квадратних сантиметрів,
що вміщуються в ньому. З програми вилучено матеріал, пов'язаний із співвідношеннями
між одиницями вимірювання площі.
Реалізовуючи змістову лінію програми «Сюжетні задачі»,
у 4-му класі розв’язують прості задачі з величинами - швидкість руху тіла, час
руху та подоланий шлях; прості задачі на знаходження площі прямокутника та обернені
до них; прості задачі, що містять три компоненти: час початку події, тривалість
події та час закінчення події. Серед складених задач учням пропонуються задачі
з новими групами взаємопов’язаних величин, задачі на знаходження дробу від
числа та числа за величиною його дробу, а також типові задачі, що містять
однакову величину (на знаходження четвертого пропорційного, задачі на подвійне
зведення до одиниці, задачі на пропорційне ділення, задачі на знаходження
невідомих за двома різницями) та задачі на процеси (на спільну роботу, на рух).
Певна увага приділяється задачам із буквеними даними, які можуть бути
використані з метою залучення учнів до запису розв’язання задачі виразом з
подальшим обчисленням його значення.
З метою формування в учнів уміння розв’язувати задачі
вчитель має звернути увагу на підрозділ програми «Загальні прийоми
розв’язування задач», у якому визнається порядок роботи над задачею: аналіз
змісту задачі; подання результатів аналізу тексту задачі у вигляді допоміжної
моделі; складання плану розв’язування задачі (як у результаті аналітичного чи
синтетичного пошуку розв’язування задачі, так і в результаті актуалізації учнем
загального способу розв’язування типової задачі), запис розв’язання задачі й
відповіді, перевірка розв’язання.
Зауважуємо, що запис розв’язання задачі по діях з
поясненням та запис розв’язання задачі виразом – це лише дві різні форми
запису, а не два способи розв’язування задачі. Розв’язування задачі різними
способами передбачає різні шляхи задоволення вимоги задачі.
Розв’язування
задачі іншим способом є одним із способів перевірки правильності розв’язання
задачі (непряма перевірка).
Основний акцент
у вивченні змістової лінії програми
«Робота з даними» ставиться на опануванні на практичному рівні способів
подання інформації; формуванні вміння працювати з інформацією, яка подана в
різний спосіб (читати і розуміти, знаходити, аналізувати, порівнювати), заносити дані до таблиць, використовувати дані для
розв’язування практично зорієнтованих задач.
Основи здоров’я
Навчальні успіхи тісно
пов’язані зі станом здоров’ям і фізичним розвитком учнів, тому предмет «Основи
здоров’я» відіграє особливу роль у
навчально-виховному процесі. Метою
предмета є формування
здоров’язбережувальних компетенцій учнів на основі оволодіння ними знаннями про
здоров’я та безпеку, практичними навичками здорового способу життя і безпечної
поведінки, формування в них ціннісного ставлення до життя і здоров’я, сприяння
їх фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку.
Здоров’язбережувальні компетенції – це суспільно визнаний рівень знань,
умінь, навичок, ставлень, які сприяють здоров’ю у всіх сферах життєдіяльності
людини. До психосоціальних компетенцій
(життєвих навичок) належать: позитивна
самооцінка, самоконтроль, керування стресами, мотивації успіху
і гартування волі, аналіз проблем і прийняття зважених рішень,
критичне і творче мислення, вміння вчитись, ефективне
спілкування, співчуття, розв’язування конфліктів, протистояння негативним соціальним
впливам. До спеціальних
компетенцій
належать: санітарно-гігієнічні навички, раціональне харчування, рухова активність,
загартування, організація режиму праці та відпочинку, надання першої допомоги
тощо.
Особливість
методики проведення уроків у початковій школі полягає в тому, що оволодіння
здоров’язбережувальними компетенціями потребує багаторазового вправляння,
насамперед у процесі групової взаємодії. Тому необхідна організація практичної,
ігрової, індивідуальної та колективної діяльності учнів, що базується на
взаємодії вчителя з учнями і учнів між собою. Застосування інтерактивних
методів навчання забезпечує ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу і
відпрацювання ними поведінкових навичок.
Рекомендується використання таких інтерактивних методів, як моделювання
ситуацій, мозкові штурми, дискусії в малих групах. Це дозволяє учням набути
необхідного досвіду розв’язання проблем, навчає вільно висловлювати свої думки,
толерантно ставитися до різних точок зору, розподіляти обов’язки в групі й
приймати спільні рішення.
У віці 8-10 років спостерігається потреба у
максимальній руховій активності. Для
задоволення фізіологічних потреб учнів рекомендується активно використовувати
на уроках фізкультхвилинки (руханки), пересаджувати дітей, об’єднуючи їх у групи, пропонувати активні види діяльності
(наприклад, давати відповідь на запитання з допомогою жестів).
Оцінювання
навчальних досягнень учнів має бути заохочувальним і здійснюватися переважно
засобами моніторингу за прогресом у знаннях, ставленнях та уміннях учнів упродовж
навчального року. Академічні оцінки не виставляються, адже негативна оцінка
може знизити зацікавленість учня у вивченні предмета і знизити його особисту
мотивацію до здорового способу життя. Поточне (поурочне) і тематичне оцінювання
має бути
вербальним, що створюватиме умови для розвитку в учнів навичок
самооцінювання, ціннісного ставлення до здоров’я і
створення мотивації до його збереження і зміцнення.
Природознавство
Звертаємо увагу, що змінено
структуру навчальної програми «Природознавство».
Зміст предмета «Природознавство» у 4 класі продовжує знайомити
учнів із навколишнім природним середовищем, систематизувати знання про природні
об’єкти і явища, формувати первинні уявлення про взаємозв’язок між світом живої
і неживої природи, між організмами; доповнюється новими знаннями про будову
Всесвіту, план і карту, природу материків і океанів, природні зони України; елементарними
відомостями про тіла та речовини; систематизуються та узагальнюються знання про
взаємовплив між діяльністю людини і змінами, що відбуваються в навколишньому середовищі.
У навчальному змісті передбачено системне вивчення
астрономічного матеріалу. До основних питань, що розглядаються, належать Сонячна система, небесне тіло (планета,
зоря, галактика) та видимі рухи світил на зоряному небі, рухи Землі, пояси
освітленості. При вивченні астрономічного матеріалу слід розкрити значення
зоряного неба в історії людства, акцентуючи увагу на тому, що воно не лише
допомагало людині орієнтуватися в часі та просторі, а й було таємницею,
загадкою, яку намагався розгадати допитливий людський розум. Розглядаючи
питання про сузір’я, радимо виконати практичні завдання з визначення
найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. Перед цим учнів потрібно
ознайомити з будовою такої карти у шкільному атласі. Розглядаючи питання про
планети Сонячної системи, доцільно пояснити учням, що планети можуть мати
тверді поверхні або складатися з газу – у цьому полягає головна відмінність між
ними. Слід звернути увагу учнів на те, що планети-гіганти мають велику
кількість супутників, а також кільця. Учням важливо донести думку про те, що ми
живемо в час існування в нашому Всесвіті галактик; наша
галактика – Молочний Шлях.
Відомості
розділу «План і карта» передбачають формування низки географічних
компетенцій: умінь орієнтуватися на місцевості, працювати з умовно-знаковими
системами (глобусом, різними картами шкільного атласу, топографічним планом),
умінь бачити за умовними знаками реальні об’єкти і простору, умінь
користуватися планами і картами для вирішення пізнавальних і навчальних
завдань.
Знайомлячи
учнів із масштабом, треба приділяти більше уваги
практичним завданням для відпрацювання прийомів використання масштабування при
зображенні предметів (шкільного столу, книги), щоб підготувати їх до роботи з
планами і картами. Важливо донести до свідомості учнів, що на площині можна відобразити і
довжину, і ширину, і висоту природних об’єктів, використовуючи масштаб.
Під час вивчення розділу «Природа
материків і океанів» учні
знайомляться з чисельністю населення нашої планети, особливістю природи материків,
частин світу, океанів. Вивчення материків
відбувається за планом.
При вивчені розділу «Природа України»
учні знайомляться з природою України,
з її найбільшими рівнинами, гірськими системами, ріками, озерами, морями, з
корисними копалинами, ґрунтами, природними зонами. Вивчення природних зон
відбувається за планом по карті природних зон. При вивченні програмового матеріалу треба звертатися до фізичної карти України;
вчити учнів правильно
показувати географічні об’єкти на карті; бажано використовувати
для класних або домашніх завдань адаптовану до молодшого шкільного віку
контурну карту, вміщену в робочому зошиті.
Зміст розділу «Тіла та речовини» покликаний формувати у школярів елементарні
уявлення про речовини, атоми, молекули. Для
переконання учнів в існуванні найменших частинок речовини, слід використати
їхній життєвий досвід, безпосередні спостереження за явищами у природі та побуті.
Під час опрацювання розділу школярі знайомляться з будовою і властивостями твердих тіл, рідин і газів,
різноманітністю речовин і матеріалів та їх використанням людиною. Важливо, щоб при подачі матеріалу учні
зрозуміли, який існує
взаємозв’язок між будовою і властивостями речовини.
Навчаючи природознавства, необхідно враховувати регіональні особливості у змісті предмета, включати місцеві
природні об’єкти в навчальний процес (знання найбільш
поширених форм рельєфу, водних об’єктів, ґрунтів, рослин і тварин своєї
місцевості, природоохоронних територій, вивчення правил безпечної поведінки у
своїй місцевості). Не втрачають актуальності в 4 класі завдання курсу
природознавства, пов’язані із засвоєнням традицій українського народу у
відносинах людини з природою.
У четвертому класі школярі продовжують проектну діяльність. Програмою
передбачено розроблення 6 проектів. Проектна діяльність може виконуватися
індивідуально, у малих групах, і всім класом. Тематику навчальних проектів
учитель може змінювати відповідно до матеріально-технічного забезпечення,
наявності власних цікавих дидактичних розробок, рівня підготовленості класу, інтересів
дітей, регіональних особливостей природи рідного краю тощо.
У 4 класі вчителю необхідно формувати в учнів уміння
працювати з різними джерелами інформації: навчальна стаття, науково-популярний
і художній тексти, ілюстрації, схеми, діаграми, моделі природних об’єктів і
явищ, власні спостереження, проведений експеримент, енциклопедії, Інтернет.
Після завершення вивчення кожної теми доцільно
проводити підсумковий контроль (тематичне оцінювання). Для цього
використовуються завдання різних типів та рівня складності, які оцінюються
відповідною кількістю балів. Такі роботи завершуються оцінкою, що виставляється
кожному учню. Кількість підсумкових робіт може регламентуватися, але не має
перевищувати кількість тем, що виділяється у програмі.
«Я у світі»
У навчальній програмі
розгорнуто змістові блоки: «Людина», «Людина серед людей»; Людина в
суспільстві»; «Людина і світ».
Зміст програми зосередить учнів на усвідомленні суті
взаємовідносин людини і суспільства, набутті демократичних цінностей,
адекватному випробуванні різноманітних соціальних ролей.
Україна - її державотворчі
цінності, вироблення громадянських почуттів, поведінкових еталонів—ці елементи
змісту є першорядними, що задають мету реалізації програми.
Видатні постаті, успішні люди, патріотично спрямовані,
які вміють переборювати
життєві труднощі і йдуть до власної мети, стають зразком
для вироблення в учнів власних життєвих стратегій.
У програмі значна питома вага етико-правової тематики,
що дозволить формувати широту поглядів на світ людей, вчинків,
поведінки, розглядати їх у взаємозумовленні, залежності одне від одного,
створювати умови для координації позицій, вияву соціально затребуваних
почуттів.
Це - патріотичні почуття, повага до людей,
толерантність, правосвідомість, добро, товариськість, дружба,
поштиве ставлення, ввічливість, акуратність та ін. Для вчителя найбільш
актуальною є проблема добору навчального матеріалу за певними критеріями:
науковості, систематичності і частотності розгляду; ступеня необхідності й
актуальності у певному віковому періоді;
узгодження змісту, структури,
обсягу з цілями предмета з часом,
що відводиться на вивчення; достатнього забезпечення повторюваності завдань з урахуванням складності.
Компетентнісний підхід до формування соціальності
молодшого школяра передбачено в державних вимогах
до результатів навчання. Вони в повному обсязі зазначені в програмі, у Критеріях навчальних досягнень учнів і виражені в
компетентнісниих характеристиках, тобто таких, що можуть бути застосовані в
життєвих контекстах, як - от: володіє
прийомами....; дає оцінку…; наводить приклади…; аргументує переваги…; моделює
ситуації тощо.
Учителю важливо всіляко заохочувати учнів висловлювати
думку, спираючись на власний життєвий досвід; передбачити на уроках ситуації
вибору змісту, форм діяльності, виду завдань і партнерів для їх виконання.
Конкретні знання постають як засіб пізнання світу і
життєтворчості, а не як кінцева мета навчання. Тому основним завданням є
забезпечення активної позиції учня у набутті особистісних цінностей. А через
них — суспільно значущих, які стануть
орієнтиром у соціальній практиці.
Трудове навчання
Трудове навчання в початковій школі є однією з ланок неперервної
технологічної освіти, що створює базу для успішного опанування учнями
технологій основної школи та здобуття професійної освіти. 4 клас – період початкового
професійного самовизначення учнів, у процесі якого вони знайомляться зі світом
праці і професій, отримують початкову загальнотрудову підготовку. На цьому
етапі закладається база для вивчення на наступній сходинці трудового навчання
загальних основ виробництва і майбутнього вибору професійної кар’єри в умовах
ринку праці.
Зміст програми
спрямований на формування і розвиток у межах
вікових можливостей предметно-перетворювальної компетентності учнів, яка дає можливість їм самостійно вирішувати
предметно-практичні та побутові задачі.
Для залучення учнів до предметно-перетворювальної
діяльності передбачено якнайширше використання матеріалів: паперу, картону,
пластиліну, ниток, тканин, дроту, штучних матеріалів.
У програму включені спостереження з дослідами (спостереження
за виробами, виготовленими на основі важелів, розгляд зразків дроту та
дослідження їх властивостей, розгляд фотозразків виробів та визначення матеріалів,
із яких вони виготовлені), а також розв’язання техніко-технологічних задач.
Відбувається формування знань і уявлень із галузі дизайну, залучення учнів до творчої
проектно-конструкторської діяльності. На конкретних прикладах учні знайомляться
з основним принципом дизайну.
Основний принцип дизайну (функціональна відповідність та художня виразність) діти опановують у процесі творчої
діяльності з проектування речей із яскраво
вираженим характером та точно визначеною галуззю функціонування.
Вивчення елементів технології спрямовано на з’ясування
загальних закономірностей виготовлення виробів із різних матеріалів. Будь-який технологічний
процес включає в себе декілька етапів. На першому етапі учні вибирають
матеріали й виконують оброблювальні операції: розмітку, згинання, різання та
інші. Етап зборки передбачає з’єднання окремих деталей виробу різними способами
(склеювання, зшивання, скручування). Оздоблюються вироби аплікацією, вишивкою,
ажурним вирізуванням та інше.
Ознайомлення з елементами організації та економіки
розкриває учням організаційні закономірності виробничої діяльності, які
дозволяють створити раціональні умови праці. Сюди входять організація робочого
місця й трудового процесу, розподіл функцій у групі, уміння планувати майбутню
роботу, розрахунок необхідних матеріалів і часу, вибір інструментів,
раціональних прийомів роботи, уміння контролювати, оцінювати роботу за якістю.
Програма також передбачає включення дітей в елементарні виробничі відносини у групових формах
організації праці, що забезпечує моделювання реальної економічної діяльності,
елементів управління. Учитель послідовно знайомить учнів із правилами безпечної праці інструментами та санітарно-гігієнічними вимогами до організації праці.
Послідовність виготовлення об’єктів праці учнів
базується на основних принципах дидактики – від простого до складного, створює
умови для індивідуального підходу до навчання, збуджує уяву, активізує
мислення.
У результаті
трудової діяльності в учнів формуються вміння та навички з обробки матеріалів,
правильне уявлення про навколишню дійсність, розширюється загальний і
політехнічний кругозір, виховується свідоме ставлення до праці. У молодшому
шкільному віці предметна діяльність одночасно є і пізнавальною. А тому
діяльність, яка передбачає обробку різних матеріалів, стає для дітей формою
мислення, джерелом їхнього розумового розвитку.
Інформатика
Основними завданнями цього курсу є формування в учнів молодшого шкільного віку початкових уявлень про базові поняття інформатики, початкових навичок знаходити, використовувати, створювати і поширювати повідомлення та дані, застосовуючи для цього засоби інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), алгоритмічне, логічне і критичне мислення.
При
плануванні своєї роботи вчителям необхідно звертати увагу в навчальній програмі
курсу не тільки на зміст навчально матеріалу, а й на державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів, у яких чітко визначено, що в результаті вивчення
теоретичних питань курсу учні 4-го класу повинні лише розуміти, мати уявлення,
орієнтуватися тощо. І лише кілька теоретичних питань учні повинні знати.
На
першому уроці доцільно перш за все повторити правила безпечної роботи з
комп’ютером, а також правила поведінки в комп’ютерному класі. Доцільно також на
цьому уроці пригадати з учнями, що вони вивчали і чого навчилися в курсі
«Інформатика» у 2-му і в 3-му класах, а також, де вони застосовували здобути
знання і вміння.
Вивчення теми «Файл. Папка. Операції над
папками і файлами» має базуватися на відомих учням з попередніх класів поняттях
Папка і Файл. На початку вивчення цієї теми рекомендується повторити з учнями,
для чого призначені файли і папки, а також, як переглянути вміст певної папки.
У результаті вивчення цієї теми учні повинні навчитися створювати, видаляти і
копіювати папки, а також копіювати і видаляти файли.
Оскільки при вивченні теми «Робота з
презентаціями» в 3-му класі учні створювали і опрацьовували текстові об’єкти на
слайдах, то в них вже мають бути сформорвані початкові вміння по введенню,
редагуванню і форматуванню текстів. Ці вміння мають буди актуалізовані,
закріплені і розширені в середовищі текстового редактора при вивченні теми «Опрацювання
тексту на комп’ютері». Особливу увагу необхідно приділити правилам введення
тексту та їх виконанню. Аналогічна ситуація зі вставлянням і форматуванням графічних об’єктів у текстовому документі.
Тема «Графічний редактор» є повторенням і
закріпленням аналогічної теми, що вивчалася в 2-му класі. Більш доцільно
вивчати цю тему в 4-му класі на основі іншого графічного редактора порівняно з
вивченням цієї теми в 2-му класі.
Під час вивчення теми «Безпека дітей в
Інтернеті» необхідно передбачити детальне ознайомлення учнів із правилами
безпечної роботи в Інтернеті в процесі пошуку інформації, а також під час
різноманітних Інтернет-спілкуваннях. При вивчення цієї теми доцільно проводити
широке обговорення ситуацій, що можуть виникнути під час роботи в Інтернеті,
використовувати різноманітні рольові ігри та ін. Тут також передбачено
ознайомлення учнів з Інтернет-ресурсами, які вони можуть використати в своїй
навчальній діяльності у процесі вивчення різних предметів, під час проведенні
невеликих досліджень тощо.
Тема «Висловлювання. Алгоритми з
розгалуженням і повторенням» продовжує алгоритмічну лінію курсу. У процесі
вивчення цієї теми потрібно періодично звертатися до життєвого досвіду учнів,
добирати разом з ними і аналізувати алгоритми, які вони використовувалися під
час вивчення інших предметів, у їхній повсякденній діяльності, у діяльності
їхніх батьків, друзів, знайомих тощо.
У процесі вивчення теми «Робота з презентаціями»
необхідно повторити і закріпити знання та вміння, що учні отримали при вивченні
аналогічної теми в 3-му класі. Важливо постійно звертати увагу учнів на
необхідність дотримання вимог до дизайну слайдів, а також на те, що комп’ютерна
презентація є лише частиною презентації нових об’єктів і не може розглядатися у
відриві від усього процесу такої презентації. Важливо також, щоб учні отримали
хоча б невеликий практичний досвід проведення презентації з використанням
комп’ютерних технологій. Крім того, при вивченні цієї теми учні познайомляться
з можливостями використання анімаційних ефектів у презентації.
Під час повторення та узагальненні
матеріалу, вивченого в 4-му класі, доцільно, щоб учні виконали та захистили
індивідуальні або групові проекти, що потребуватимуть
від них комплексного застосування тих знань і вмінь, які вони набули при
вивченні інформатики в початковій школі.
Методичні
рекомендації
щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах
щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах
Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції
гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності
набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості
загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.
Важливо, щоб кожен навчальний заклад став для дитини осередком становлення
громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність,
самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну,
правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти
єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й
злагоди в суспільстві.
Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану –
промовистого свідчення жертовності заради безумовного дотримання прав людини та
поваги до людської гідності, відстоювання загальнонаціональних інтересів
відмовою учасників від особистого заради досягнення спільної мети;
багатомовністю, полірелігійністю. Зміст виховних заходів має позиціонувати
Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного
протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з
боку недемократичного політичного режиму в країні.
Актуальним є організація збирання та поширення інформації про героїчні
вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході
російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний
внесок у зміцнення обороноздатності України.
Героїчні й водночас драматичні й навіть трагічні події останнього часу
спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв, заповідників та кімнат
бойової слави, зокрема щодо інформації про учасників АТО та волонтерів з даної
території; необхідно взяти шефство над родинами учасників ATO, які цього
потребують. В цілому важливим є формування засобами змісту навчальних предметів
якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства,
держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва.
З огляду на це рекомендуємо:
По-перше, виокремити як один з найголовніших напрямів виховної роботи,
національно-патріотичне виховання – справу, що за своїм значенням є
стратегічним завданням. Не менш важливим є повсякденне виховання поваги до
Конституції держави, законодавства, державних символів - Герба, Прапора, Гімну.
По-друге, необхідно виховувати в учнівської молоді національну самосвідомість,
налаштованість на осмислення моральних та культурних цінностей, історії,
систему вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням
відповідальності.
По-третє, системно здійснювати виховання в учнів громадянської позиції; вивчення та
популяризацію історії українського козацтва, збереження і пропаганду
історико-культурної спадщини українського народу; поліпшення
військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту
Вітчизни.
По-четверте, важливим аспектом формування національно самосвідомої особистості є
виховання поваги та любові до державної мови. Володіння українською мовою та
послуговування нею повинно стати пріоритетними у виховній роботі з
дітьми. Мовне середовище повинно впливати на формування учня-громадянина,
патріота України.
По-п’яте, формувати моральні якості особистості, культуру поведінки, виховувати
бережливе ставлення до природи, розвивати мотивацію до праці.
Для реалізації цих глобальних завдань необхідна системна робота, яка
передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних напрямів, засобів,
методів виховання дітей у процесі навчання і позакласної діяльності.
У навчально-виховний процес мають впроваджуватися форми і методи
виховної роботи, що лежать в основі козацької педагогіки.
Завдяки результатам педагогічних досліджень достеменно встановлено, що 40
відсотків від загального обсягу виховних впливів на особистість дитини здійснює
освітнє середовище, в якому вона перебуває. Ця цифра в кожному конкретному
випадку шкільної практики варіюється відповідно до особливостей області, школи,
класу, його мікрогруп та індивідуальних особливостей самих дітей. Але слід
визнати, що поміж інших джерел впливу на становлення й розвиток дитини (сім’я,
однолітки, позашкільні освітні заклади та ін.) школа посідає домінантні
позиції, тож і відповідальності на неї покладається більше, і можливостей перед
нею відкривається більше.
З метою створення умов для реалізації кожної особистості та підтримки
творчого, інтелектуального, духовного потенціалу нашої нації необхідно
модернізувати систему викладання української мови, а саме:
-
у навчально-виховній діяльності неухильно дотримуватися
єдиного мовного режиму;
-
формувати інформаційно й емоційно самобутній
україномовний простір, який забезпечуватиме прилучення школярів до величезного
мовного дивосвіту, до глобальних знань про рідну мову, її закони, систему її
виражально-зображальних засобів;
-
виховувати відповідальне ставлення до рідної мови,
свідомого нею користування;
-
сприяти вияву українського менталітету, способу самоусвідомлення і
самоідентифікації, сприйняттю української мови як коду праісторичної пам’яті;
-
плекати розвиток духовної, емоційно-естетичної,
інтелектуальної сфери саме на основі української мови;
-
через мовне посередництво долучати школярів до
національної історії, до різних масивів національної культури, до глибинної
сутності народного життя;
-
здійснювати
розвиток мовлення не тільки на уроках української мови і літератури, а й під
час вивчення всіх інших предметів.
Також навчальні заклади мають проводити інформаційно-просвітницьку роботу з
батьками, спрямовану на формування толерантності, поваги до культури,
історії, мови, звичаїв та традицій як українців так і представників різних
національностей за участю психологів, істориків, працівників кримінальної
міліції.
Водночас необхідно активізувати співпрацю педагогічних колективів з
органами учнівського та батьківського самоврядування щодо формування у
дітей та молоді духовності, моральної культури, толерантної поведінки,
уміння жити в громадянському суспільстві.
У контексті зазначеного вище, надаємо методичні рекомендації щодо
національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Початкова
школа
Національно-патріотичне виховання учнів початкових класів здійснюється у
процесі навчально-пізнавальної діяльності як провідної шляхом внесення
ціннісних складових у зміст навчальних предметів, відведення належного місця
"спільно-взаємодіючій діяльності" як на уроках, так і в позаурочний
час; гуманізації взаємин у системах "учитель-учень",
"учень-учень"; використання вчителем демократичного стилю спілкування
з учнями; створення умов для творчої самореалізації кожної особистості.
У молодшому шкільному віці важливо формувати здатність дитини пізнавати
себе як члена сім’ї; родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи
села; виховувати у неї любов до рідного дому, краю, вулиці, своєї країни, її
природи, рідного слова, побуту, традицій.
У початкових класах соціальна і громадянська компетентності як ключові є
міждисциплінарними та інтегруються через усі освітні галузі і спрямовуються на
соціалізацію особистості, набуття громадянських якостей, дотримання соціальних
норм і правил.
Патріотичне виховання молодших школярів на уроках української мови
здійснюється через реалізацію соціокультурної змістової лінії. Зокрема, під час
вивчення розділу «Мова і мовлення» необхідно звертати увагу учнів на багатство
і милозвучність української мови, захоплювати дітей її красою, пробуджувати
любов до рідного слова, прагнення вивчати українську мову. У 3-4 класах слід
пояснювати значення української мови для становлення незалежної самостійної
держави України, роль української мови як державної.
Формуючи культуру спілкування, доцільно збагачувати мовлення молодших
школярів українськими формами звертання та формулами мовленнєвого етикету,
пробуджувати інтерес до походження цих формул, показувати їх зв’язок із
національними традиціями і звичаями українців.
У процесі опрацювання правила вживання великої літери у власних назвах
варто зосередити увагу учнів на застосуванні цього правила під час запису назви
нашої Батьківщини, її столиці, рідного міста чи села, річок, морів, гір та
інших географічних назв України. При цьому цінним для патріотичного виховання
буде опрацювання текстів про походження цих назв, про красу і неповторність
визначних місць України, про історичне минуле нашої країни та її відомих людей
(письменників, художників, історичних постатей, спортсменів, акторів, артистів
тощо).
Чільне місце на уроках української мови повинно займати використання малих
фольклорних форм – загадок, лічилок, мирилок, приказок і прислів’їв, народних
прикмет, уривків з казок, дитячих пісень, колискових, щедрівок, колядок,
веснянок, закличок тощо. Реалізуючи їх виховний потенціал, варто пояснювати
дітям, що багатство і розмаїття народної творчості свідчить про мудрість і
талановитість українського народу, а знання і трепетне ставлення до них стане
запорукою збереження цього багатства для майбутніх поколінь.
Текстоцентричний принцип навчання української мови створює можливості для
використання різноманітних текстів виховного і повчального змісту. Через тексти
(аналіз їх змісту) доцільно виховувати в молодших школярів любов до рідного
краю і своєї Батьківщини, повагу до національних традицій і символів
українського народу, повагу до людей інших національностей, їхніх звичаїв і
традицій, почуття гордості за відомих людей України, турботливе ставлення до
цінностей і надбань нашої країни.
З огляду на зазначене, невід’ємними складниками уроків української мови та
літературного читання мають бути виховні бесіди, пізнавальна інформація про
Україну, її людей і події, пов’язані з ними, складання усних і письмових
текстів на патріотичні теми, підготовка і презентація посильних проектів
патріотичного змісту (наприклад, написання творів про земляків, які прославили
рідний край, листів підтримки своїм ровесникам, що перебувають в зоні АТО,
вітальних листівок захисникам Вітчизни) тощо.
Тому, головною метою національно-патріотичного виховання у початкових
класах є вироблення у молодших школярів умінь і навичок вільного користування з
комунікативною метою усно й письмово українською мовою.
Велику виховну роль відіграє український фольклор, зокрема дитячий, а також
твори художньої літератури для дітей молодшого шкільного віку.
Доцільним є проведення тематичних уроків з української мови: «Свято рідної
мови», «Шевченківське слово» та ін.
На уроках математики національно-патріотичне виховання відбувається
опосередковано, через умову математичної задачі.
На уроках російської мови необхідно посилити українознавчу складову через
перекладені твори українських письменників та поетів на російську мову.
Навчальний предмет «Я у світі» спрямовано на
соціалізацію особистості молодшого школяра, його патріотичне і громадянське
виховання.
Найважливішим виховним спрямуванням змісту названого предмета є
формування в учнів найбільш значущих для українського народу
цінностей: патріотизм, соціальна справедливість, первинність духовного щодо
матеріального, гуманізм, працелюбство, взаємоповага; виховання в дитини свого
власного «Я», віри у свої сили, талант, здібності; виховання творчої,
соціально активної особистості, здатної бережливо ставитися до природи, світу,
речей, самої себе, інших людей, розуміти значення життя як найвищої
цінності.
Україна, її державотворчі цінності, вироблення громадянських почуттів,
поведінкових еталонів – ці елементи змісту є першорядними, що задають мету
реалізації програми.
Видатні постаті, успішні люди, патріотично спрямовані, що уміють
переборювати життєві труднощі і йдуть до власної мети, стають зразком для
вироблення в учнів власних життєвих стратегій.
Зміст програми предмета відображає такі види знань, результатом опрацювання
яких є набуття громадянських цінностей:
-
про навколишній світ у взаємозв’язку компонентів «Я –
людина», «Людина серед людей», «Людина в суспільстві», «Людина і світ»;
-
про способи пізнавальної та практичної діяльності, встановлення необхідності знати державну
мову, шанувати символи держави; засвоєння моделей поведінки, які відповідають
законодавству України, враховують інтереси і потреби громадян, передбачають
повагу і взаєморозуміння між людьми;
-
оцінні знання про норми ставлення до явищ життя (учень
розпізнає вчинки за критерієм патріотичних вимірів; аргументує переваги
громадянських вчинків, наприклад, участь у волонтерських заходах тощо).
На уроках «Природознавства» виховні цілі
пов’язані з ознайомленням з традиціями шанобливого ставлення українського
народу до природи, любов до рідного краю, Батьківщини.
На уроках «Трудового навчання» діти знайомляться з
традиційними народними ремеслами в України, вчаться виготовляти сюжетні
витинанки різних регіонів України, оздоблювати вироби технікою вишивки.
На уроках «Музичного мистецтва» учні
мають можливість відчути красу українського народного музичного мистецтва,
осягнути інтонаційні особливості музики українського народу, відчути
національну своєрідність, спільне і відмінне в музиці різних народів.
Головним завданням курсу «Образотворче мистецтво» є формування у молодших школярів культури почуттів, основ національної та
громадянської свідомості.
Пропонуємо проводити конкурси дитячої зображувальної творчості «Слава
українським військовим», «У світі немає кращої країни, ніж Україна» та ін.
Для ефективного формування національного виховання учнів початкових класів
є: сприйняття учнями знань про українську культуру; застосування вчителем на
уроках народознавства та у позаурочний час емоційно-естетичного фону; створення
ситуацій емоційного переживання учнями педагогічних установок на оволодіння
національними цінностями, усвідомлення знань про національну українську
культуру, орієнтація дитини на позитивні результати діяльності щодо засвоєння
певних національних цінностей у родині та в школі.
Пропонується практикувати проведення виховних годин у формі: зустрічей з
волонтерами, учасниками бойових дій, майстер-класів за участю дітей та батьків
з виготовлення сувенірів для бійців Української армії.
Доцільно впровадити виховні проекти: «Рідний край, де ми, живемо, Україною
зовемо», «Я і моя родина», «Моя маленька батьківщина». Проводити тематичні
виховні години, бесіди за темами: «Славетні українці», « Козацькому роду немає
переводу» і ін. Проводити конкурси малюнків, оберегів, організувати написання
листів та малюнків воїнам АТО.
Акцент у виховній роботі перенести на засвоєння учнями народних традицій,
сутності українських обрядів, народних свят, легенд, переказів, звичаїв та ін.
Оскільки у молодшому віці у дітей домінує образне мислення, то найбільш
характерними є такі форми діяльності:ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова
гра, гра-драматизація, інсценування, гра-бесіда, гра-мандрівка, екскурсія,
ігрова вправа, колективне творче панно, бесіда, тематичний зошит, ранок, свято,
усний журнал, групова справа, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси,
ігри, школа ввічливості, демонстрація, розповідь, моделювання, вікторина,
екскурсія, виставка малюнків, операція-рейд, виставка-ярмарок, перекличка
повідомлень, добродійна акція, хвилини з мистецтвом, година спостереження,
година милування, спортивні змагання, козацькі забави, театральна вистава,
ляльковий театр, ведення літопису класного колективу, веселі старти, естафети, догляд
за рослинами і тваринами.
Немає коментарів:
Дописати коментар