Гурткова робота

Вироби дітей








Програма гуртка "Ізонитка"

ПОСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

          Технологія ізонитки поєднує в собі креслення, геометрію, образотворче мистецтво, матеріалознавство. Завдяки цьому заняття нитковою графікою сприяють розвитку у дітей логічного мислення, уяви, окоміра, вольових якостей, естетичного смаку, творчості.
         Головна мета даної програми - це в процесі вивчення технології ізонитки виховувати в дітей інтерес до творчості, формувати в них навички самостійної діяльності, необхідні для реалізації власних проектів.
   Завданнями  навчальної програми  є:
- навчити  володінню  технікою ізонитки;
- розвивати художній смак, творчу уяву, фантазію, наполегливість у досягненні мети, відповідальність  за  результати  власної  діяльності;
- створювати умови для самореалізації  та  соціальної адаптації вихованців в соціумі засобами мистецтва;
- виховувати дбайливе ставлення до цінностей українського народу;
- сприяти професійному самовизначенню.
         Програма розроблена для вивчення технології ізонитки на протязі одного навчального року і розрахована на 108 годин, тобто на 3 години роботи гуртка на тиждень. Програму побудовано  за лінійним принципом, який передбачає поступове ускладнення матеріалу. Технологію ізонитки можуть вивчати діти починаючи з 8-10 років.
        Програма складається з чотирьох розділів: «Ізонитка – вид декоративно - ужиткового мистецтва», «Основні елементи технології ізонитка», «Основи композиції виробів, оздоблених ізониткою»,«Проект».
        Перший розділ знайомить з історією технології ізонитки, походженням її назви, інструментами і матеріалами, виробами, які можна оздобити цією технологією, а також з технікою безпеки, правилами організації праці.
         Другий розділ дозволяє послідовно вивчити основні елементи технології ізонитка з поступовим ускладненням завдань, під час яких діти вчаться самостійно моделювати прості схеми для оздоблення виробів, підбирати основу і нитки.
          В третьому розділі подано основні поняття про композицію виробів, оздоблених ізониткою, необхідні для створення власних творчих проектів.
          В процесі вивчення четвертого розділу учні в повній мірі реалізують усі свої творчі здібності. Ця діяльність включає в себе вибір виробу, виготовлення ескізу, графічне проектування, підбір матеріалів, економічний та екологічний аналізи своєї роботи, виготовлення виробу, оцінювання. Робота над проектом привчає дітей до самостійної практичної роботи, виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу, формує уявлення про перспективи своєї майбутньої творчої діяльності.
        Перевага надається практичній роботі: колективній, груповій  та індивідуальній. Особлива увага звертається на розвиток творчості вихованців: виготовлення авторських  зразків виробів та композицій.
         На заняттях застовуються  різноманітні методи навчання: поя­снювально - ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація); репродуктивні (відтворювальні); пошукові. Використовуються  посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки (схеми - малюнки), мультимедійні презентації.
        Основними формами контролю за результативністю навчання є  підсумкові заняття, участь в конкурсах, виставках, творчих звітах.


НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН




Розділ, теми

                    Кількість годин
теоретичних
практичних
усього
Вступ
1,5
-
1,5

Розділ 1.Ізонитка – вид декоративно-ужиткового мистецтва

3

1,5

4,5
1.1.  Історія і розвиток технології ізонитки
1,5
-
1,5
1.2.  Види виробів оздоблених ізониткою 
-
1,5
1,5
1.3  Інструменти, матеріали і обладнання
1,5
-
1,5

Розділ 2. Основні елементи технології ізонитки

12

33

45
2.1. Основні терміни і визначення технології ізонитки
3
-
3
2.2. Геометричні поняття в технології ізонитки
1,5
4,5
6
2.3. Способи перенесення рисунка на основу
1,5
3
4,5
2.4. Технологія прошивання кутів
1,5
7,5
9
2.5. Технологія прошивання кола
3
12
15
2.6. Ручні шви
1,5
3
4,5
2.7. Поєднання ізонитки з малюнком, бісером, аплікацією
-
3
3

Розділ 3. Основи композиції виробів оздоблених ізониткою

3

4,5

7,5
3.1. Поняття про композицію в декоративно- ужитковому мистецтві
1,5
1,5
3
3.2. Колір у виробах, оздоблених ізониткою
1,5
1,5
3
3.3. Композиційні особливості поєднання ізонитки з малюнком, бісером, аплікацією
-
1,5
1,5

Розділ 4. Проект

-

49,5

49,5
4.1. Організаційно-підготовчий етап проекту
-
6
6
4.2. Конструкційний етап проекту
-
12
12
4.3. Технологічний етап проекту
-
25,5
25,5
4.4. Заключний етап проекту
-
6
6
       
       Разом

19,5

88,5

108
ЗМІСТ ПРОГРАМИ


Вступ (1,5 год.)
      Ознайомлення з програмою гуртка. Правила внутрішнього розпорядку.    

Розділ 1. Ізонитка – вид декоративно-ужиткового мистецтва (4,5 год.)

1.1.      Історія і розвиток технології ізонитки (1,5 год.)
     Теоретична частина: Походження назви “ізонитка“. Інші назви цього виду  декоративно – ужиткового мистецтва (нитковий дизайн, ниткова графіка, англомовний аналог “embroidery on paper” – вишивка на папері; німецькомовний аналог “pickpoints”; хордовий стібок). Джерела інформації про технологію ізонитки.
1.2.      Види виробів, оздоблених ізониткою (1,5 год.)
Практична частина. Ознайомлення із зразками виробів, виготовлених  ізониткою.
1.3.         Інструменти, матеріали і обладнання (1,5 год.)
Теоретична частина: Правила безпечної роботи, санітарно-гігієнічні вимоги під час оздоблення виробів ізониткою. Ознайомлення з інструментами, матеріалами, обладнанням. Ознайомлення з видами паперу, що використовується для основи виробів. Ознайомлення з видами та асортиментом ниток, матеріалами, інструментами та пристосуваннями. Вивчення правил безпечної роботи, організація робочого місця.

Розділ 2. Основні елементи технології ізонитки (45 год.)

2.1. Основні терміни і визначення технології  ізонитки (3 год)
Теоретична частина:  Поняття про композицію, орнамент, пропорцію, стилізацію, трафарет, шаблон, симетрію. Умовні позначення на схемах.
2.2. Геометричні поняття в технології  ізонитки (6 год.)
Теоретична частина:  Геометричні фігури, що використовуються для створення композицій виробів ізонитки (коло, кут, дуга, хорда, діаметр, многокутники і т. д.). Способи поділу відрізка на рівні частини.
Практична частина: Розпізнавання геометричних фігур на виробах ізонитки (виділення основних двох елементів: кута і кола або частини кола - дуги). Поділ відрізка на рівні частини (за допомогою інструментів і на око). Поділ сторін кута на однакову кількість рівних відрізків. Поділ кола на рівні частини. Виготовлення шаблонів і трафаретів.
2.3. Способи нанесення рисунка на основу (4,5 год.)
Теоретична частина:  Використання готових шаблонів. Використання трафаретів геометричних фігур та фігур довільної форми. Нанесення рисунка на виворітний бік основи. Поняття про дзеркальне відображення. Використання графічних схем.
Практична частина:   Вправи на різні способи нанесення рисунка на основу.
2.4.Технологія прошивання кутів (9 год.)
Теоретична частина:  Прошивання кутів різних видів (гострокутний, прямокутний, тупокутний; з рівними і різними довжинами сторін).
Практична частина:  Вправи на прошивання кутів різних видів (гострокутний, прямокутний, тупокутний; з рівними і різними довжинами сторін). Вправи на прошивання кутів, що мають спільну сторону. Створення власних варіантів прошивання. Виготовлення виробів, оздоблених ізониткою.
2.5. Технологія прошивання кола (15 год.)
Теоретична частина: Технологія прошивання кола стібком, що рівний діаметру. Технологія прошивання кола хордами різної довжини. Технологія прошивання овала. Технологія прошивання спіралі. Технологія прошивання дуги. Технологія неповного прошивання овала.
Використання правил прошивання кута для прошивання кола (вершини кутів в центрі кола; вершини на лінії кола). Створення власних варіантів прошивання.
Практична частина: Вправи на прошивання кола стібком, що рівний діаметру. Вправи на прошивання кола хордами різної довжини. Вправи на прошивання овала. Вправи на прошивання спіралі. Вправи на прошивання дуги. Вправи на неповне прошивання овала. Використання правил прошивання кута для прошивання кола (вершини кутів в центрі кола; вершини на лінії кола). Створення власних варіантів прошивання. Виготовлення виробів, оздоблених ізониткою.
2.6. Ручні шви (4,5 год.)
Теоретична частина: Види ручних швів які використовують в ізонитці. Технологія виконання ручних швів («вперед голку», «назад голку», «хрестик», «козлик» та ін.).
Практична частина: Вправи на виконання ручних швів, що вивчаються.
2.7. Поєднання  ізонитки з малюнком, бісером, аплікацією (3 год.)
Практична частина: Ознайомлення з виробами ізонитки, що містять малюнок, аплікацію, бісер. Орієнтовний перелік об’єктів праці: листівка, закладка для книжки, картинка, сувеніри та ін.

Розділ 3. Основи композиції виробів, оздоблених ізониткою (7,5 год.)

3.1. Поняття про композицію в декоративно - ужитковому мистецтві
(3 год.)
Теоретична частина: Означення композиції. Засоби композиції: композиційний центр, симетрія і асиметрія, пропорція, стилізація, фактура матеріалу.     
Практична частина: Вивчення композиції виробів ізонитки. 
3.2. Колір у виробах, оздоблених ізониткою (3 год)     
Теоретична частина: Хроматичні і ахроматичні кольори. Теплі, холодні та нейтральні кольори. Світлота, кольоровий тон, насиченість. Контрастність. Поняття про гармонійне поєднаня кольорів.

Практична частина: Виготовлення таблиці для підбору кольорів, фону та ниток.
3.3.Композиційні особливості поєднання ізонитки з малюнком, бісером, аплікацією (1,5 год.)
Практична частина: Ознайомлення з виробами ізонитки в поєднанні з малюнком, бісером, аплікацією.

Розділ 4. Проект (49,5 год.)

4.1. Організаційно-підготовчий етап проекту (6 год.)
Практична частина: Вибір теми. Вироблення ідей та варіантів. Аналіз майбутньої діяльності.
4.2. Конструкційний етап проекту (12 год.)
Практична частина: Розробка композиції. Складання ескізу. Вибір матеріалів та інструментів. Вибір технології виготовлення. Економічне та екологічне обгрунтування. Маркетингові дослідження.
4.3. Технологічний етап проекту (25,5 год.)
Практична частина: Виготовлення виробів. Самоконтроль своєї діяльності. Контроль якості.
4.4. Заключний етап проекту (6 год.)
      Практична частина: Випробовування проекту. Захист проектів.



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:
-         історію та розвиток технології ізонитки;
-         правила техніки безпеки і санітарно-гігієнічні вимоги;
-         геометричні фігури, які використовуються в роботі;
-         способи нанесення рисунка на основу;
-         ручні шви, що використовуються в техніці ізонитка.

Вихованці мають вміти:
-         розпізнавати умовні позначення на схемах;
-         наносити рисунок на основу за допомогою готових шаблонів, трафаретів;
-         характеризувати технологію прошивання кутів;
-         прошивати варіанти кола, овала, спіралі, дуги;
-         поєднувати ізонитку з малюнком, бісером, аплікацією;
-         обирати обєкт проектування;
-         виготовляти виріб.

Вихованці мають набути досвід:
-         з підбору матеріалів для майбутніх виробів;
-         з виготовлення шаблонів для виробів;
-       виконання   авторсь­ких робіт, проектів;
-       застосовувати одержані знан­ня в житті.

-         з догляду за виробами.

 ЛІТЕРАТУРА

1.     Браницький Г. А. Картини із кольорових ниток і гвіздків. - Мінськ, 1992
2.     Гусарова Н.Н Техніка ізонитки для дошкільників.- СПб.: Детство-Прес, 2000
3.     Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів: Навч. Посібник / В.В. Хільчевський, С.Є. Кондратюк, В. Д. Степаненко, К. Г. Лопатько.- К.; Либідь, 2002.- 326с.
4.     Методика організації проектно-технологічної діяльності учнів на уроках обслуговуючої праці.- Науковий світ, 2003.-92с.
5.     Собещук Н. И. Волшебная нитка(ниткография).- СПб.:СПб ГУПМ, 1995
6.     Яремків М. Композиція: творчі основи зображення. Навчальний посібник.- Тернопіль, 2005


   Техніка ізонитка
Ізонитка - це техніка, отримання зображення нитками на картоні або іншому твердому підставі. Особливу переплетення ниток дає ефект обсягу зображення. Графічний малюнок виконується нитками, натягнутими в певному порядку на твердій основі. Изонить, нитяна графіка, зображення ниткою, ізографіка, нитковий дизайн, вишивка по картону - ось неповний список назв цієї техніки.
Техніка проста і доступна людині будь-якого віку, нею легко може опанувати і дорослий, і дитина. Використовуючи, техніку изонить кожен може створити красиві листівки, сувеніри, пакувальні коробочки, обкладинки і закладки для книг, декоративні панно.
Історія техніки изонитка
Нитяна графіка як вид мистецтва вперше з'явилася в Англії. Англійські ткачі придумали особливий спосіб переплетення ниток. Вони вбивали в дощечки цвяхи і в певній послідовності натягували на них нитки. У результаті виходили ажурні мереживні вироби, які використовувалися для прикраси житла.
Інтерес до нитяній графіці то з'являвся, то зникав. Один з піків популярності був наприкінці ХIХ століття. Видавалися книги по рукоділлю, в яких описувався незвичайний спосіб вишивки на папері, простий і легкий, доступний дітям. Зараз цим мистецтвом займаються в багатьох країнах світу: Англія, США, Данія, Австралія та ін.
 Інструменти
Для роботи необхідно мати такі інструменти:
- Ножиці
- Олівець
- Шило (для товстого картону) або шпильки для проколювання дірочок
- Голки різних номерів
- Нитки котушкові, ірис, муліне
- Підкладка для зручності проколювання дірочок (зручний килимок для комп'ютерної мишки)
- Лінійка довжиною 30 см (краще прозору)
- Клей

- Циркуль
Матеріали
Картон кольоровий або білий, оксамитовий папір - основа вишивки
За оксамитової папері вишивати складніше, тому папір не має пластичністю і при сильному натягу нитки або ривку може порватися, тому вишивається більш тонкою голкою.
Проколи на картоні слід робити дуже акуратно, щоб не зіпсувати зовнішній вигляд, і краще з лицьового боку
Нитки є основним матеріалом роботи.
Для вишивання можна використовувати будь-які, не надто товсті нитки, крім вовняних. Краще виглядають нитки з блиском, ніж прості матові. Шовкові нитки підійдуть при оформленні листівок з щільного паперу з дрібним малюнком. Кращі нитки - це Муліне, вони має багату кольорову палітру. Також підійде ірис, особливо для дитячої творчості.
Кріплення.
Зазвичай пропонується кріпити схему до картону канцелярськими скріпками. Але є великий недолік: при такому кріпленні відбувається помітна деформація картону (особливо оксамитового паперу). Після зняття скріпок він може не вирівнятися і вм'ятини так і залишаться.
Тому схему і картон краще скріплювати спеціальними зажимами для паперу, які продаються у відділах канцтоварів .Держат міцно і надійно.
Чим проколювати.
Від шила дірочки виходять дуже великими і грубими, тому його використовують тільки для товстого картону.
Набагато більш акуратний варіант - проколювати швейної голкою, або голкою з кулькою на кінці, шпилькою. Саму голку тримати незручно, тому її можна неробочим кінцем увіткнути в коркову пробку, або в ластик із зворотного боку олівця. Ще можна використовувати распариватель або шприцеві голку.
Підкладка.
Можна проколювати дірочки «на руках», тримаючи картон навісу, але це не зручно і основа часто деформується. Треба підкласти під картон щільний пористий матеріал. Найкраще підійде килимок для мишки, перевернутий пористої виворотом вгору. Також можна використовувати коркову дошку, шматок лінолеуму, рушник, шматок драпу, пінопласт, гофрокартон, стопку газет.
Техніка

Намалюйте контур візерунка на вивороті картону, розділіть зображення точками на однакові частини і проколіть кожну точку тонким шилом або голкою. Чим менше відстань між поділами, тим малюнок вийде більш чітким, але при цьому його буде складніше і довше вишивати.







Звіт про роботу гуртка «Ізонитка»
Томашгородської ЗОШ І-ІІ ст. №3
протягом І семестру 2015-2016 н.р.

Метою роботи гуртка «Ізонитка» є в процесі вивчення технології ізонитки виховувати в дітей інтерес до творчості, формувати в них навички самостійної діяльності, необхідні для реалізації власних проектів.
 Основними завданнями гуртка є:
- навчити  володінню  технікою ізонитки;
- розвивати художній смак, творчу уяву, фантазію, наполегливість у досягненні мети, відповідальність  за  результати  власної  діяльності;
- створювати умови для самореалізації  та  соціальної адаптації вихованців в соціумі засобами мистецтва;
- виховувати дбайливе ставлення до цінностей українського народу;
- сприяти професійному самовизначенню.
         На заняттях гуртка вихованці ознайомлюються з історією технології ізонитки, вивчають основні елементи цієї технології, виготовляють власні вироби та беруть участь у конкурсах.
         Протягом семестру учні ознайомилися з інструментами, матеріалами та обладнаннями техніки ізонитки, технологією прошивання кутів, кола, видами виробів, оздоблених ізониткою.
А також гуртківці брали активну участь у конкурсах:
·        «Виставка осінніх композицій»;
·        «Новорічна композиція»;
·        «Новорічні фантазії».

План роботи гуртка на перше півріччя виконаний повністю. Учні з радістю приходять на заняття гуртка, із задоволенням займаються і показують дуже гарні результати.












Немає коментарів:

Дописати коментар